Genomgång av framväxande marknader inom onlinecasino-industrin, av Newcasinos

Onlinecasinobranschen har verkligen exploderat de senaste åren! Medan de traditionella marknaderna i Europa och Nordamerika fortfarande drar in storkovan, så börjar nya marknader också att visa framfötterna. Det är framförallt i tre regioner där efterfrågan börjat öka.

Latinamerika

Newcasinos anser vi att Latinamerika, där länder som Brasilien, Mexiko och Argentina verkligen börjat växa, är en spännande marknad. Medelklassen växer som ogräs, vilket skapat en ökad efterfrågan.  Dessutom har flera länder börjat släppa på tyglarna för spelreglerna, vilket öppnar upp för utländska aktörer att komma in på banan. Den här regionen har en enorm potential med sina miljontals invånare som bara väntar på att få testa på onlinecasinon. Många operatörer har redan börjat etablera sig och locka spelare med lokalt anpassade bonusar, erbjudanden och kampanjer.

Indien och Sydostasien

Sedan har vi ju Asien, med Indien och Sydostasien i fokus. Urbaniseringen går som på räls och folk har mer pengar att röra sig med. Problemet är bara att reglerna fortfarande är rätt så stränga på många ställen, vilket gör det krångligt för utländska bolag att bara vandra in. Trots de strikta reglerna så finns det gott om kreativa sätt för operatörer att nå ut till potentiella spelare, som genom samarbeten med lokala partners eller genom att erbjuda alternativa produkter som inte klassas som traditionellt onlinecasino. Men för den som lyckas så kan belöningen alldeles ofattbar. Bara i Indien bor det nästan 1,5 miljarder människor. Nästan lika många bor i Kina. Bara i dessa två länder har man alltså möjlighet att nå ut till nästan 3 miljarder spelare. Nästan dubbelt så många som i Europa och Nordamerika sammanlagt. 

Mellanöstern

Man ska inte glömma Mellanöstern heller. Länder som Förenade Arabemiraten och Saudiarabien har definitivt potential. Det finns kulturella och religiösa normer som kan ställa till det lite. Men precis som i resten av världen finns det ungdomar som vill ha kul. Efterfrågan finns definitivt där. Många operatörer har redan börjat anpassa sina erbjudanden för att locka den här målgruppen, genom att till exempel erbjuda spel utan insatser eller fokusera mer på underhållningsaspekten.

För att kunna dra nytta av dessa framväxande marknader är det viktigt att bygga ett starkt varumärke. I myriaden av aktörer är det extremt viktigt att skapa ett förtroende hos marknaden. Marketing och samarbeten med lokala influencers, kändisar och så vidare, kan vara ett vinnande koncept för att nå ut till rätt målgrupper. Operatörerna får dock inte tumma på kvalitén. De måste leverera produkter anpassade för lokala förutsättningar.  Betalningsmetoderna måste vara smidiga och man måste följa regler och lagar för ansvarsfullt spelande.

Kunskap om lokala marknader

Det är viktigt att ha en gedigen förståelse för de lokala kulturella normerna och preferenserna. Vad som fungerar i en region kanske inte alls går hem i en annan.  Vissa saker kanske funkar bättre i Kina medan de inte alls har samma genomslagskraft i Latinamerika. Och tvärtom. Genom att noggrant analysera marknaden och anpassa erbjudanden och marknadsföring därefter ökar chanserna att nå framgång avsevärt. Att samarbeta med lokala partners som har djupare kunskap om marknaden och lokala regler och lagar kan också vara en klok strategi. Vill du ha en genomgång av vilka regler och lagar som gäller i Sverige? Då ska du besöka Svenska Spelinspektionen.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis erbjuder de framväxande marknaderna både utmaningar och möjligheter för onlinecasinobranschen. De som klarar av att hänga med i svängarna och leverera en säker och rolig spelupplevelse kommer att kunna kamma hem rejält på dessa nya arenor. Med rätt strategi och anpassning till lokala förutsättningar finns det enorma möjligheter att växa och etablera sig på dessa lukrativa marknader innan konkurrensen blir för stor. Det gäller att agera snabbt och smart för att inte missa detta gyllene tillfälle.

Den här hemsidan använder cookies.
Läs mer om cookies.
OK